torsdag 29. mars 2018

Reise med hund

Det er ikke vanskelig å reise med hund.
Det går fint å bruke bil, buss, båt, t-bane, trikk, tog og fly
Men husk det er en del ting en må passe på!

FLY

Jeg har flydd med hunder til flerre steder i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Italia, Polen og England.

Noen selskap kan en bestille på nett,
 men da kan reisen bli kansellert;
hvis en allergiker har bestilt før,
eller det er for mange som har bestilt hund på flyreisa før deg.
Skal du reise til England må hunden sendes med et godkjent cargofirma.

Mitt beste tips er å ringe selskapet å bestille over telefon,
det koster gjerne noe ekstra,
 men da vet en med sikkerhet at en får den reisa en vil ha.
Jeg har god erfaring med Norwegien,
mens SAS ikke tar telefonen.

En må trene hunden til å være i veska/bagen eller buret.

  Sjekk alltid hvilken størrelse selskapet godtar veska/bagen eller buret.
Vet at det er folk som har blitt nekta å få reise med hund fordi målene ikke stemte.

Når en kommer til flyplassen må man sjekke inn seg selv 2 timer før avgang. 
Gå deretter til skranken for selskapet dere skal dra med,
sjekk inn hunden og betal,
har du betalt på nett,
husk å ta med kviteringen.
Skrankepersonalet kan mange steder ikke sjekke om du har betalt for hunden,
da må en betale igjen.

Er hunden under 8 kilo med veske/bag, kan den reise i kabinen hos enkelte selskap.
Men det må en sjekke med hvilket fylskap en bruker og hvor en skal dra.

Norwegian er det lov å ha med hund i kabin på reiser i
Norge, unntatt Svalbard, Sverige, Danmark, Finland og Spania.
SAS er det lov til alle steder,
men husk at det er forskjellige regler hos de ulike selskapene.
Ta alltid kontakt med selskapet du vil reise med.

Mange hunder veier over 8 kilo,
da må de sendes som spesial bagasje.
Hos de fleste selskap kan man bestille dette på nett.

Reiser jeg til og fra utlandet
tar jeg tar jeg alltid kopi av alle sidene som det står noe på i passet til hunden,

av og til kan selskapet kreve at passe ligger i buret med hunden.
At pass har blitt borte er desverre ikke helt ukjent.

ca 1 time før avgang leverer du hunden som spesialbagasje.
Buret må være rent og i god stand,
være laget av solid og helt vanntett materiale.
Hunden må ha plass til å kunne snu seg,
 buret må være 10 cm høyere en hunden når den står i det.
Fjern evt. hjul på buret før avreise,
strips igjen døra.
Buret må være flygodkjent,
stålbur er ikke tillatt.

Gå til gaten i god tid,
spør betjeningen om hunden er lastet om bord før du selv går på.
Jeg spør alltid,
da det har skjedd at hunden har blitt igjen,
mens eieren har flydd av sted.
Det har aldri hendt med oss,
men med andre jeg kjenner.

Har du hunden med i kabinen er den som vanlig håndbagasje å regne.
Det er strenge regler på at hunden skal være i baggen under hele flyvningen,
Som regel får en sitte på bakeste rad
Jeg har hatt med hund i bag på tax-free og serveringsteder på flyplassen.

Det kan være lurt å ha med en tom flaske,
som du kan fylle opp med norskt vann
før du går ombord,
ta også med en vannskål.
Hunden trenger gjerne vann når dere kommer ut.
Jeg har alltid med meg vann til hunden,
det er ikke alle steder det er lurt å la de drikke det lokale vannet.
Det er ikke spesielt hyggelig med diare,
jeg har alltid med meg Bio i veska i tilfelle løs mage.
Jeg har også alltid minst et måltid med kjent mat i hånbagasjen,
når jeg reiser med hund.

Hvis hunden ikke er vandt til å reise,
så vent med mat.
 Det er ikke morsomt å få utlevert en hund og et bur dekket i spy.

Når man lander så må man gå til bagasjebåndene,
og finne ut hvor de leverer ut spesialbagasjen.
Så må man smøre seg med tolmodighet og vente.

Sjekk reglene for landet du skal til,
det er gjerne spesielle regler.
Til alle land fra Norge,
bortsett fra Sverige,
må man ha rabies vaksine.
Men jeg sjekker alltid spesialregler,
ser etter om det er andre vaksiner som er anbefalt.

Når du skal ut av ankomsthallen må du sjekke hvor du skal gå med hund.
 I Norge skal en alltid gå på

Husk!
Ikke ta hunden ut av buret før du kommer til tollen og tolleren ber deg om det.
 De vil chiplese hunden og sjekke om den har alt den skal for å komme inn i Norge.

Et tips er å skrive ut alle regler for de landene du skal til.
Det er ikke alltid tollerene er oppdatert på de siste reglene.
 Jeg kom fra Finland etter å ha parret Amalia,
mente tolleren at hun ikke hadde alt hun skulle,
 hun manglet ormkur.
Noe som for all del stemte,
 men det trenger man ikke om hunden kommer rett fra Finland.
Da kunne jeg vise papirene jeg hadde skrevet ut fra mattilsynet,
og vi fikk gå videre uten problem!


BIL
Hunder må enten være 

i bur







eller





i bilbelte.




Det er forskellige regeler hos de respektive selskap.
Så ring å spør om de tar med hund.


BÅTER
Rutebåt
 kan en velge om hunden ligger i bilen
eller du tar den med opp til annvist område i båten.
Hunder kan bli sjøsyk,
jeg gir alltid ingefær i vannet når vi skal dra på tur.
Ingefær er kvalmestillende.

Danskebåten

En må huske å bestille hund i båt samitdig som en bestiller reisa si.
Det koster ekstra for å ha hund med,
selv om dere velger at hunden blir i bilen eller har den i kennel inni båten.
Jeg velger alltid å ha de i bilen,
der er de kjente og slapper godt av,
i kennelrommet er det mye nytt,
nye lukter og mange rare lyder.

TOG

På alle tog med NSB er det lov å ta med hundere.
det er en egen områder det er lov å sitte med dyr.
 Er hunden under 40 cm i skulderhøyde er det gratis
er hunden over 40 betaler en halvpris av voksen billet, 
da rett å få et sette til hunden
Husk å ha med noe å legge i settet som hunden sitter på.

RUTER

(T-banen, buss, trikk, båt)
Hunder reiser gratis, men må være i bånd.

For lokale buss selskaper sjekk deres regler

Ekspress busser har som oftest regel at hund ikke er lov,
men hør med selskapet.

Det er ikke vanskelig å reise med hund
 en må bare sjekke og bestille i god tid.

GOD TUR




1 kommentar: